Translate

Πέμπτη 6 Ιουλίου 2017

My first alphabet book



Στο έργο αυτό που είχε διάρκεια από τον Μάρτιο μέχρι τον Μάιο 2017 πήραμε μέρος με τη Β’ τάξη του σχολείου μας (Β1 και Β2), που συμμετείχε για πρώτη φορά σε έργο eTwinning. Συμμετείχαν συνολικά 14 σχολεία από 7 χώρες, αν και όχι όλοι ενεργά. Βασικός στόχος του έργου ήταν να προετοιμάσει τους μαθητές για το επόμενο έτος εκμάθησης της Αγγλικής γλώσσας, ώστε να είναι σε θέση να αναγνωρίζουν καλύτερα όλα τα γράμματα του Αγγλικού αλφάβητου και τους ήχους τους και επίσης να εμπλουτίσουν το λεξιλόγιό τους στα Αγγλικά και να το εμπεδώσουν καλύτερα ζωγραφίζοντας τις λεξούλες που μάθαιναν κάθε φορά.






Παιδαγωγική Καινοτομία και Δημιουργικότητα
 
Το θέμα που διαπραγματευτήκαμε ήταν κατάλληλο για την ηλικία και τα ενδιαφέροντα των μικρών μαθητών μας. Χρησιμοποιήσαμε μεθόδους όπως τη βιωματική διδασκαλία, τη συνεργατική μάθηση και τη διαθεματική προσέγγιση. Οι μαθητές συμμετείχαν ενεργά στη διαδικασία της μάθησης. Αξιοποιήθηκαν οι τεχνολογίες που διαθέτει το σχολείο μας (αίθουσα πληροφορικής, διαδραστικός πίνακας) και δόθηκαν κίνητρα στους μαθητές, ώστε να γίνουν αυτόνομοι, υπεύθυνοι και δημιουργικοί. Το βασικό κίνητρο που τους δόθηκε για να δείξουν το ενδιαφέρον τους για το έργο ήταν, πιστεύω, το ότι θα συνεργάζονταν με άλλα σχολεία, ότι αναλαμβάναμε με άλλα λόγια τη δέσμευση να παρουσιάσουμε στους άλλους τα αποτελέσματα της δουλειάς μας και η "περιέργεια" να δούμε τι είχαν ετοιμάσει κι αυτοί για εμάς.




Ενσωμάτωση στη διδακτέα ύλη
Οι δραστηριότητες του έργου βασίστηκαν στη διδακτέα ύλη του μαθήματος των Αγγλικών του σχολείου, την οποία και αξιοποίησαν στο έπακρο. Πιστεύω ότι η ενασχόληση με το έργο αυτούς τους τρεις μήνες βοήθησε τους μικρούς μαθητές μας στο να εμπεδώσουν όσα έμαθαν στην τάξη (γράμματα, ήχους, λέξεις, τραγούδια) και να βελτιώσουν τις ακουστικές και προφορικές τους ικανότητες στα Αγγλικά. Τους έδωσε την ευκαιρία να χρησιμοποιήσουν τη φαντασία τους, να εκφραστούν δημιουργικά μέσα από τις ζωγραφιές τους και να αναπτύξουν την κοινωνικότητά τους, όπως επίσης και την αυτοπεποίθησή τους όταν έβλεπαν τον εαυτό τους στα βίντεο να μιλάνε και να τραγουδάνε στα Αγγλικά ή όταν έβλεπαν τις ζωγραφιές τους στο διαδίκτυο, όπως κι όταν οι συνεργάτες μας τους έδιναν συγχαρητήρια για τη δουλειά τους. Τέλος, θέλω να πιστεύω πως τα παιδιά αντιλήφθηκαν ότι πέρα από το σχολείο και την πόλη μας, κάπου πιο μακριά από εμάς, υπάρχουν άλλα παιδιά που τους μοιάζουν, αλλά με διαφορετικές κουλτούρες. Οι στόχοι αυτοί είχαν τεθεί από την αρχή και είχαν ενημερωθεί σχετικά και οι γονείς των μικρών μαθητών με δικό μου ενημερωτικό σημείωμα. Η δουλειά έγινε από τα ίδια τα παιδιά στην τάξη.




Επικοινωνία και ανταλλαγή μεταξύ σχολείων συνεργατών
 

 Οι δραστηριότητες ήταν σχεδιασμένες με τέτοιο τρόπο ώστε να προωθούν την επικοινωνία και την αλληλεπίδραση των μαθητών. Αρχικά, οι εκπαιδευτικοί κάναμε ένα χρονικό πλάνο με τις προτεινόμενες δραστηριότητες και ενημερώσαμε το διευθυντή του σχολείου μας, τους εκπαιδευτικούς των τμημάτων και της πληροφορικής, τους μαθητές και τους γονείς τους. Στη συνέχεια, μοιραστήκαμε πληροφορίες για τους μαθητές μας, τον αριθμό και την ηλικία τους και τους κάναμε μέλη στο twinspace. Εμείς συγκεκριμένα, φτιάξαμε δύο προφίλ, ένα για κάθε τμήμα (Β1-Β2). Οι μαθητές συμμετείχαν ενεργά στο Twinspace παρακολουθώντας κυρίως τα βίντεο και τις ζωγραφιές των εταίρων μας που ανέβαιναν εκεί. Συμμετείχαν στο project journal χαιρετώντας τους εταίρους και δίνοντας συγχαρητήρια για τη δουλειά τους. Δημιουργήθηκε επίσης σελίδα με πληροφορίες για αρχάριους etwinners πώς να χρησιμοποιήσουν κάποια προτεινόμενα εργαλεία (ICT tutorials). Μια άλλη σελίδα με τίτλο ABC activities to share δημιουργήθηκε με σκοπό να γίνει ανταλλαγή εκπαιδευτικού υλικού και ιδεών σε σχέση πάντα με την αλφαβήτα. Μια επιπλέον δραστηριότητα που "έδεσε" τα σχολεία (κυρίως Ουκρανίας-Ελλάδας που συμμετείχαμε πιο ενεργά σε όλο το έργο) ήταν η δημιουργία ενός σήματος (μιας κορδέλας-κονκάρδας), που φορούσαν οι μαθητές στις μπλούζες τους όσο κάναμε το έργο, για να νιώθουν μέλη της ίδιας ομάδας όσο μακριά κι αν ήμαστε από τους εταίρους μας.






Σύμπραξη των σχολείων συνεργατών 

Η κύρια δραστηριότητα που απαιτούσε τη συμβολή όλων των συνεργατών για την ολοκλήρωσή της και που ήταν το τελικό προϊόν του έργου ήταν η δημιουργία ενός e-book, όπου οι μαθητές των συνεργαζόμενων σχολείων έφτιαξαν από κοινού ένα ηλεκτρονικό βιβλίομε τα γράμματα του αγγλικού αλφάβητου και με ζωγραφιές που απεικόνιζαν τις λέξεις που μάθαιναν στην τάξη. Το αποτέλεσμα αυτό ήταν πάρα πολύ ικανοποιητικό για όλους τους συνεργάτες και ασφαλώς ευχαρίστησε πολύ και τα ίδια τα παιδιά όταν ξεφύλλισαν τις σχεδόν 200 σελίδες του βιβλίου που έφτιαξαν. Για να ολοκληρωθεί χρησιμοποιήθηκε το συνεργατικό εργαλείο storyjumper.
Όλοι οι συνεργάτες είχαν ισότιμη συμμετοχή στο σχεδιασμό του έργου και στην υλοποίηση των δραστηριοτήτων, αν και, όπως δυστυχώς συμβαίνει πολλές φορές, δεν καταφέρνουν κάποιοι συνεργάτες να ανταποκριθούν μέχρι το τέλος στη δέσμευση που αναλάμβαναν παίρνοντας μέρος στο έργο.
Μία πολύ ωφέλιμη και διασκεδαστική δραστηριότητα για τα παιδιά ήταν όταν χρωμάτισαν τις σημαίες κάθε χώρας και φωτογραφήθηκαν ή βγήκαν βίντεο κρατώντας τες και χαιρετώντας τα άλλα μέλη.
Στο τέλος, σε κάθε σχολείο χωριστά, κάναμε τη «γιορτή της αλφαβήτας» και αναρτήσαμε σχετικά βίντεο/φωτογραφίες στο twinspace. Στο δικό μας σχολείο, παίξαμε παιχνίδια στο διαδραστικό πίνακα, τραγουδήσαμε και χορέψαμε τραγούδια της αλφαβήτας - μια μικρή αποχαιρετιστήρια γιορτούλα που τη μοιραστήκαμε με τα άλλα μέλη του έργου.
Επίσης, πραγματοποιήσαμε τηλεδιάσκεψη στο twinspace με το ένα σχολείο της Ουκρανίας. Τα παιδιά συναντήθηκαν διαδικτυακά, είπαν Γεια στη γλώσσα τους και παρουσίασαν τον εαυτό τους στα Αγγλικά, έπαιξαν ένα παιχνίδι αξιοποιώντας το τελικό προϊόν του έργου, διασκέδασαν και χόρεψαν με την αλφαβήτα και ευχήθηκαν καλό καλοκαίρι σε ένα αυθεντικά ξενόγλωσσο περιβάλλον. Ήταν από τις πιο σημαντικές μας δραστηριότητες αυτή η online συνάντηση. 






Χρήση της τεχνολογίας 

Όλοι οι μαθητές είχαν ενεργή συμμετοχή στο Twinspace. Να σημειωθεί όμως ότι η συμμετοχή τόσο μικρών μαθητών στο Twinspace δεν είναι δυνατόν να είναι πολύ μεγάλη λόγω του περιορισμένου χρόνου που διαθέταμε (τα Αγγλικά στη Β' Δημοτικού είναι μονόωρο μάθημα) κι επειδή τα παιδιά σε αυτή την ηλικία δε μαθαίνουν να παράγουν γραπτό λόγο στην ξένη γλώσσα, άρα η επικοινωνία τους στα Αγγλικά είναι αρκετά περιορισμένη και γίνεται μέσω της δασκάλας των Αγγλικών. Κάναμε χρήση των εργαλείων επικοινωνίας του Twinspace (Teacher Bulletin για την επικοινωνία των εκπαιδευτικών, project journal, forum για ανταλλαγή πληροφοριών σε σχέση με τα σχολεία μας, τηλεδιάσκεψη, pages για οργάνωση του έργου). Κάναμε επίσης χρήση των βασικών εργαλείων για ανταλλαγή πληροφοριών (αρχεία κειμένου, φωτογραφίες, βίντεο). Εκτός του Twinspace οι εκπαιδευτικοί χρησιμοποιήσαμε το skype για επικοινωνία μεταξύ μας, το google drive, το dropbox και το wiki για διαμοιρασμό αρχείων, το zeemaps για εντοπισμό των σχολείων μας στο χάρτη, το padlet για να συστηθούμε και το checkli για δημιουργία λίστας με όλες μας τις προγραμματισμένες δραστηριότητες ανά μήνα. Κάναμε χρήση συνεργατικών εργαλείων ΤΠΕ (storyjumper για το τελικό μας προϊόν) και χρησιμοποιήσαμε δημιουργικά και πρωτότυπα εργαλεία ΤΠΕ (kizoa και magisto για δημιουργία βίντεο, smilebox για παρουσιάσεις/πασχαλινές ευχές, befunky για επεξεργασία εικόνας, wordle για τη δημιουργία συννεφόλεξου με τα ονόματα των χωρών μας). Δημιουργήσαμε αρκετά πολυμεσικά αρχεία (βίντεο και παρουσιάσεις) τηρώντας όλους τους κανόνες για ασφάλεια στο Διαδίκτυο και ζητήθηκε γονική άδεια για την ανάρτηση φωτογραφιών και βίντεο των παιδιών. Όλο το υλικό που ανεβάσαμε στο twinspace ήταν αυθεντικές δημιουργίες των μαθητών μας, όπως και το τελικό προϊόν που δημιουργήθηκε. Η τελική επεξεργασία και το ανέβασμα του αυθεντικού υλικού που συλλέγαμε από τους μαθητές μας έγινε από εμάς τους εκπαιδευτικούς, καθώς ήταν εξαιρετικά δύσκολο και χρονοβόρο να ασχοληθούν τα ίδια τα μικρά παιδιά με τόσα πολλά εργαλεία σαν αυτά που χρησιμοποιήσαμε.

 


Αποτελέσματα, αντίκτυπος και τεκμηρίωση
Τα προϊόντα που δημιουργήθηκαν ήταν άριστης ποιότητας, αν λάβει κανείς υπόψη το χρόνο που είχαμε οι εκπαιδευτικοί να διαθέσουμε στην τάξη και το νεαρό της ηλικίας των μαθητών μας που δεν είναι ακόμα αρκετά εξοικειωμένοι με τις ΤΠΕ.
Όλες οι δημιουργίες των μαθητών και όλες οι δραστηριότητες που ολοκληρώθηκαν είναι εμφανείς στο Twinspace και προσβάσιμες.
Υλικό από όλα τα στάδια του έργου έχει δημοσιευθεί στο Twinspace σχετικά με τον σχεδιασμό του έργου και την υλοποίησή του και υπάρχουν σχόλια στο project journal με ανατροφοδότηση από μαθητές και εκπαιδευτικούς.
Στο τέλος, έγινε παρουσίαση του έργου στο σχολείο από τους ίδιους τους μαθητές και τα σχόλια που δεχτήκαμε ήταν εξαιρετικά.
Ο αντίκτυπος του έργου στους μαθητές ήταν εμφανής, όπως φαίνεται και από το ερωτηματολόγιο που συμπλήρωσαν στο τέλος. Έζησαν μια πρωτόγνωρη εμπειρία παίρνοντας μέρος σε αυτό το έργο. Το έργο τους βοήθησε να ανακαλύψουν τη χαρά και τη σπουδαιότητα της εκμάθησης των Αγγλικών για να επικοινωνείς με άλλους που δε μιλάνε τη δική σου γλώσσα και που μαθαίνουν κι αυτοί Αγγλικά για τον ίδιο σκοπό. "Δέθηκαν" με τη δασκάλα των Αγγλικών που τους πρόσφερε την ευκαιρία αυτή - δέσιμο που θα ωφελήσει μαθητές και εκπαιδευτικό μακροχρόνια. Οι στόχοι που θέσαμε επιτεύχθηκαν και ενημερώθηκαν και οι γονείς για τα αποτελέσματα του έργου (με κοινοποίηση συνδέσμων προς το τελικό προϊόν). Επιπλέον, για μένα υπήρξε το όφελος της γνωριμίας με εξαιρετικούς εκπαιδευτικούς και των μεθόδων διδασκαλίας τους. Χρησιμοποίησα τις ΤΠΕ, που τόσο με ενθουσιάζουν, στο σχεδιασμό των μαθημάτων μου και μοιράστηκα τη «μαγεία» τους με τους εταίρους μου.
Έγινε διάχυση του έργου μας στο ιστολόγιο του σχολείου που έχει δημιoυργηθεί για τα έργα μας στο eTwinning. Το κύρος του σχολείου μας αυξάνεται συνεχώς μέσω της συμμετοχής μας σε έργα eΤwinning. Η εμπιστοσύνη των γονιών προς το σχολείο αυξάνεται μέσα από τέτοιες δράσεις, κυρίως όταν βλέπουν τα παιδιά τους να ενθουσιάζονται με τις δραστηριότητες στις οποίες εμπλέκονται.


Σύνδεσμοι για τα αποτελέσματα του έργου

https://twinspace.etwinning.net/33905/home
https://www.storyjumper.com/book/showframe/35281426/MY-FIRST-ALPHABET-BOOK






Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου